J'essaie de parler français - Reisverslag uit La Rochelle, Frankrijk van Lieve Hommeles - WaarBenJij.nu J'essaie de parler français - Reisverslag uit La Rochelle, Frankrijk van Lieve Hommeles - WaarBenJij.nu

J'essaie de parler français

Blijf op de hoogte en volg Lieve

18 September 2013 | Frankrijk, La Rochelle

Hallo people,

Hebben jullie me gemist?! Ik heb weer een nieuw verhaal geschreven. Kan ik jullie mee vervelen, want dan zie je weer een pop-up op facebook dat ik een nieuw verslag heb geschreven op waarbenjij.nu. Ach ja, ik wil mijn verhaal kwijt en dat kan ik mooi hierop doen!

Zo. Tja, wat heb ik eigenlijk deze week allemaal een beetje gedaan? Nou vorige week maandag begon school meteen goed. Eerst hadden we ongeveer 2/2.5 uur Engels en een uur later hadden we 4 uur marketing! Geen grapje, we hadden gewoon 4 uur marketing achter elkaar.. Nee niet in het Engels of in het Nederlands. Ik had gewoon les in het Frans! Daarna zou ik nog eigenlijk Spaanse les hebben, maar de begon een week later. Wat een geluk, want kon even geen Frans meer horen.

Dinsdag had ik voor het eerst recht. Mijn lievelingsvak! Nee totaal niet.. Maar goed. Meteen aan het begin van de les kregen al een opdracht. We moesten een aantal opdracht maken die bij bepaalde teksten hoorde. Het ging nog wel. Daarna legde de juffrouw de antwoorden uit, maar die schreef ze dan niet voluit zoals hier in Nederland. Nee, de meeste waren allemaal afkortingen waar ik niks van snapte. Zelfs mijn klasgenoten begrepen ook niet alles. Ach, dan snap je wel hoe de les verder verliep. Het was dolletjes! In de middag kreeg ik dan eindelijk mijn eerste 'echte' franse les. Het was goed te begrijpen, omdat ik de meeste dingen al had gehad dus dat was dan weer een goede afsluiter van die dag!

Woensdag mocht ik er heel vroeg eruit. We hadden weer marketing of tenminste dat lijkt me, want die termen ken ik wel en dat waren marketing termen. Ik kan het ook fout hebben, maar die termen leer je niet meer zo snel uit je hoofd als je die er elke keer moet instampen voor een tentamen! In deze les verstond ik soms hele zinnen. Ik was zo blij met mezelf dat mijn dag toen niet stuk kon! Mijn frans gaat vooruit, hell yeah!

Donderdagochtend was een ochtend waar ik totaal niet naar uitkeek. Mijn grootste vijand, wiskunde, kwam mij een goedemorgen wensen en mij welkom heten voor de rest van mijn vier maanden. Ik scheet wel zeven kleuren stront, want ik dacht echt dat ik er helemaal niks van zou snappen, maar donderdagochtend, 12 september, was er een wonder gebeurd. Ik had alles van wiskunde gesnapt en dat dan nog wel in het Frans!! De leraar legde het allemaal kei goed uit en vroeg ook of ik het snapte en anders aan Julie moest vragen of aan andere klasgenoten, want die willen mij het echt wel uitleggen of hij natuurlijk. Mijn wiskundeleraar was mijn held van de week. Later heb te horen gekregen dat hij best trots op mij was en dat hij het goed van me vond! Dan zal ik je ook maar meteen vertellen dat mijn wiskundeleraar een van de belangrijke mensen is van de IUT. Ik was zo trots en blij met mezelf :). Die avond heb ik mooi mijn wonder kunnen vieren, want die avond zijn we uit geweest. Ik was mijn klasgenoten nog tegen gekomen en heb een kei leuke avond gehad!

Vrijdag ben ik naar mijn landencoördinator geweest, hier in La Rochelle. Ik mocht een vak laten vallen, omdat ik 7 ects teveel had. Ik heb comptabilité laten vallen. Het was niet moeilijk, maar ik zou dan franse lessen missen die ik juist hard nodig heb. Die dag had ik ook meteen mijn laatste les comptabilité. Die avond ben ik nog wat mensen naar de bioscoop geweest. Het helpt best wel om franse films te zien, dat weet ik ook wel, maar het is echt moeilijk om dat te volgen! Uiteindelijk had ik hem nog in het engels gezien en ik stond er versteld van hoeveel ik al snapte van de film! Het gaat beter en beter.

Zaterdag was het in een woord: SHIT-weer. Het heeft alleen maar geregend en dan ook niet een klein beetje hoor. Het leek Nederland wel. Ik moest die dag wel wassen. Gelukkig was het even droog toen ik mijn was gewassen had en gedroogd. Dan heb je tenminste wel droge kleren ipv natte als je thuis komt, want die wasserette was bij de supermarkt, dat is toch wel wat fijner. Die avond zijn we nog naar een Mexicaanse party geweest. In een woord: lachwekkend. Ik heb die avond zo hard gelachen en jokes uitgehaald met Natasja, Philipp en Tim. Ik heb met veel mensen gepraat, waar ik de namen al niet meer van weet dus het was wel een goede avond haha!

Zondag was ik met Phillipp en Natasja naar Île de Ré geweest! Het is echt een mooi eiland zeg! Mooie stadjes en een super leuke sfeer. Heel relaxed en het was toch mooi weer. Met mooi weer is alles ook weer veel leuker en mooier, dus dat was zeker wel heel fijn! Het was een leuke dag geweest en we zijn er 10 uur weggeweest. Het is zeker de moeite waard om daar naartoe te gaan! De foto's kun je zien op mijn facebook. De link staat onder mijn verhaal.

Deze maandag en dinsdag waren rustige dagen. Niet zo veel gedaan en dat mag af en toe ook weleens. Je kunt niet altijd van alles blijven doen.
Vandaag was dat wel even wat anders. Ik had vandaag communication. Best wel een leuk vak hoor, maar toen ik hoorde dat je je partner VOOR de klas moest voorstellen, wist ik even niet hoe ik moest reageren. Ik mocht(mocht ook in Engels zijn mijn partner, maar dan leer ik het nooit dus had het in het Frans gedaan) in het Frans gaan presenteren. Ja ik hou van presenteren, maar dat was op dat moment even wat anders. Ik heb gewoon heel veel moeite met het spreken van de taal, omdat ik te perfectionistisch ben en eigenlijk geen fouten wil maken. Uiteindelijk heb ik het toch best goed gedaan en ben ik super trots op mezelf!:) Had de klas ook even aan het lachen gekregen, omdat ik van te voren zei: "j'essaie de parler français". Die zin ga ik zo vaak gebruikenn deze weken. Het is een hele belangrijke zin dus mensen, LEER DIE ZIN HEEL GOED! Daarom is het ook de titel van deze keer.

Ik kan terug kijken op een leuk weekend en een leuke dag, hahaha! Morgen begint het weekend al weer een beetje, want je moet echt wel op een donderdagavond uitgaan hoor. Super leuk! Een van de leukste avonden om uit te gaan. Dat is in Uden/Uje wel anders.

Hopelijk gaat het daar in Nederland ook allemaal goed. Laat het weer wel alsjeblieft daar, want ik ben hier ook niet gekomen voor zo'n weer. Over 3,5 maand kom ik daar wel weer voor terug.

Bisous!

Ps. Voor de mensen die mij willen bereiken:
Email: lievehommeles@live.nl
Adres:
Mme Lieve Hommeles
Résidence Universitaire Le Carrelet
Appartement No 362
160 rue des Coureilles
17000 La Rochelle
France

De link: https://www.facebook.com/lieve.hommeles/photos

  • 18 September 2013 - 19:14

    Ben:

    Leuk hoor, die verhalen. Het is volgens mij een groot feest enne je moet ook nog wat leren. Veel plezier.

  • 18 September 2013 - 20:51

    Saskia Verburggen:

    Hee meissie, je parle un peu français , jammer genoeg. Maar dat zal bij jou wel meer worden . Leuk , frans is een super mooie taal en maar goed dat je fijne mensen om je heen hebt. Het is hier echt herfst geworden, bluuuh, haha, afijn . ook wel weer gezellig zullen we maar zeggen.
    Doe ze daar de groeten en ik ben benieuwd hoe de rest van de weken gaan . XXmama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieve

Haai, Ik ben Lieve Hommeles en dit is mijn reisdagboek. Hier hou ik al mijn reisverslagen in blablablabla. Ik heb deze blog aangemaakt, omdat ik het leuk vind om mensen op te hoogte te houden en vertellen hoe leuk of vervelend ik het wel niet heb in een ander land! Iedereen mag het lezen en iets achter laten.

Actief sinds 07 Sept. 2013
Verslag gelezen: 522
Totaal aantal bezoekers 4323

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2014 - 31 Januari 2015

London babyyy

01 September 2013 - 31 December 2013

Studeren in Frankrijk

Landen bezocht: