Bonjour La Rochelle - Reisverslag uit La Rochelle, Frankrijk van Lieve Hommeles - WaarBenJij.nu Bonjour La Rochelle - Reisverslag uit La Rochelle, Frankrijk van Lieve Hommeles - WaarBenJij.nu

Bonjour La Rochelle

Blijf op de hoogte en volg Lieve

07 September 2013 | Frankrijk, La Rochelle

Bonjour people!

Ja ja, frans en engels in een zin. Dat zijn de twee talen die ik in deze week veel heb gehoord en/of gesproken (frans dan tenminste geprobeerd). Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen. HET GAAT HIER HEEL GOED! Ja, het gaat goed. Mooi weer, super mooie stad, mooie&grote kamer en de Franse mensen zijn ook erg aardig. Wacht, zei ik dat de Franse mensen aardig zijn, hoe in godsnaam kan dat? Geloof het maar, want het is zo. Ik zal wel even vertellen wat ik deze week heb uitgespookt.

Zondag vertrok ik met mijn ouders naar La Rochelle. We hadden een goede reis achter de rug gehad en waren goed aangekomen in het chambre d'hotes. Mijn ouders kregen een mooi bed om in te slapen en ik een matras om ergens op te grond te liggen. Ja, dat was heel fijn, maar ik bleef er ook maar een nachtje. Die avond zijn we ook gewoon lekker uit eten geweest. Was een heel leuk nachtje.

Maandag mocht ik dan mijn kamertje in. We moesten dan natuurlijk wel eerst even de sleutel halen en vertellen dat ik veilig ben aangekomen. Nou we komen daar aan en er staat zo'n lange rij. Mijn god, we mochten 3.5 uur in de rij staan, totdat we eindelijk aan de beurt kwamen. Nou hoe fijn was dat? :) Totaal niet natuurlijk, want we hadden nog wel wat andere dingen kunnen doen in die tijd. Toen we eindelijk aan de beurt waren, ging het ook nog eens bijna fout. Een oud vrouwtje hielp me en ze was echt heel aardig, sprak wel alleen maar Frans, maar ze was behulpzaam en heel aardig. Het enige ding was, was dat zij mij bijna in het verkeerde appartementengebouw had gezet totdat ik aan haar vroeg of ik toevallig niet in een ander appartementengebouw zit. Allemaal goed afgelopen en had de sleutel gekregen.
Ik woon serieus op 1/2 min loopafstand van de universiteit. Super fijn! We komen binnen in het appartement en ik wist meteen: Hier kan ik zeker wel 4 maanden in "overleven". Hahaha misschien wel heel dramatisch gezegd, maar ik zit nu wel in een ander land met een andere cultuur die ook nog eens een andere taal spreekt. Ik kan nu wel zeggen dat ik mijn plekje heb gevonden en ik hier mooi kan wonen. De foto's volgen nog!

Dinsdag moest ik om 10:00 op school zijn om me in te schrijven en het rooster bekijken etc. Ik ontmoette toen ook de andere twee studenten. Twee jongens zelfs. Ze heten Wouter en Philipp. Ik ben niet helemaal alleen dus dat is wel fijn natuurlijk en het helpt ook dat ze erg aardig zijn! Toen we klaar waren, had ik weer een andere afspraak met onze tutor Pauline. Een Franse meisje die engels kan praten en ook nog eens 6 maanden in Leiden heeft gestudeerd! Nederlands kan zij niet zo goed, maar dat komt wel goed, gheghe. Zij had ons even wat dingen van La Rochelle laten zien. Zij is echt super aardig en houdt zeker wel van praten. :)
Die avond had ik wel afscheid genomen van mijn ouders. Het was niet zo'n emotionele afscheid, maar dat is ook niet nodig. Het is niet dat ik ga emigreren, zo voelt het dan voor mij, dus het ging gewoon makkelijk en goed en ik zie ze gewoon weer over 4 maandjes of zelfs eerder als ze langs komen.

Woensdag kon ik eens wat slapen uitslapen, nou uitslapen.. Ik zal je zeggen dat het wel echt een hele verandering is om ineens in een eenpersoonsbed te liggen die geen randen heeft die voorkomen dat je uit bed valt.. Dus ja je knie elke keer stoten tegen die muur en dan ook nog eens wakker worden, omdat een deel van je lichaam op de grond ligt of dan helemaal. Ja dat ging super, dinsdagnacht zal ik maar even achterwegen laten.. Woensdag hadden wij een introductie en we wisten dan ook bij wie we in de klas kwamen. Nou we kwamen meteen goed binnen, want we stonden bij het verkeerde lokaal en toen we in het goede lokaal kwamen, werden we meteen voorgesteld: En dit zijn de buitenlandse studenten. Nou we konden niet beter voorgesteld worden denk ik zo, haha!
Al eens geprobeerd een franse presentatie proberen te verstaan van 2 uur lang? Ik zal het je zeggen, je bent al ka-pot na een uur. Je doet je best om alles te vertalen en het te volgen, maar dat is zo vermoeiend.. Daarna zijn we nog met een Brits meisje naar het strand geweest, even afkoelen!

Donderdag hadden we onze eerste echt les, Engels. Hoe laat had ik dat ook alweer? O ja, 8 uur in de morgen, dus ja dan ben je ook echt wakker.. De Franse hebben wel moeite met engels hoor. De stof die we kregen is voor ons al best wel normaal. Maar dat moet je ook gewoon respecteren, dat zij er moeite mee hebben. Wij kunnen geen frans en zij doen daar ook normaal over. Onze klasgenoeten proberen dan wel iets in het engels te zeggen, om wat dingen aan ons te vragen, en anders in het frans. Ze willen van alles weten en zijn zéér geïnteresseerd! Wauw, dat had ik totaal niet verwacht zeg! We moeten in groepen werken met engels dus we werden uiteindelijk ergens geplaatst en ik was best wel zenuwachtig.. Ja ik kan maar een beetje frans en ook maar wat dingen verstaan, maar geen hele conversatie. Gelukkig zit ik in een leuk groepje. Ik heb wel tegen hen gezegd dat zij mij in het frans moeten mailen en zoveel mogelijk in het frans tegen mij moeten praten. Waarom zei ik dat ook alweer? O ja, laat maar.. Ik ben hier natuurlijk gekomen om frans te leren etc. Maar het is wel goed en ze houden zich eraan. Super!

Vrijdag hadden we de franse toets om 9 uur in de ochtend. We moesten deze toets maken om te kijken wat voor niveau we hebben. Nou ik zeg het je, het was echt niet makkelijk! De resultaten waren die middag nog bekend gemaakt en heb dus nu 3 dagen in de week franse les, want ik had gewoon wat minder gescoord en dat is helemaal niet erg, want je kan maar beter iets lager beginnen en dan als een speer omhoog gaan dan te hoog beginnen!
We hadden die dag ook comptabilité, accountancy. Het lijkt wel wat op de lessen die we hadden gehad, maar het was wel wat anders. Het is zeker nog wel moeilijk om alles te begrijpen, want ja ik krijg alles in het frans. Maar het komt goed! Die avond was er een welkomsfeestje in een barretje en ik heb zoveel andere internationale studenten ontmoet. Het was super leuk!

Vandaag heb ik niet zoveel gedaan. Wat bij geslapen en alles opruimen. Dingen opschrijven en bijhouden en natuurlijk dit geschreven!

Zoals je kunt horen gaat het allemaal goed met mij. Ik probeer elke week een verslag te maken van mijn week hieren iedereen zo een beetje op de hoogte te houden. Hopelijk gaat het daar ook allemaal goed in Nederland.

Au revoir!

  • 07 September 2013 - 19:20

    Ben:

    Lieve een keileuk verslag. Ik kijk uit naar de volgende. Succes en jij gaat daar 4 maanden genieten, dat is nu al duidelijk. Groet Ben.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lieve

Haai, Ik ben Lieve Hommeles en dit is mijn reisdagboek. Hier hou ik al mijn reisverslagen in blablablabla. Ik heb deze blog aangemaakt, omdat ik het leuk vind om mensen op te hoogte te houden en vertellen hoe leuk of vervelend ik het wel niet heb in een ander land! Iedereen mag het lezen en iets achter laten.

Actief sinds 07 Sept. 2013
Verslag gelezen: 232
Totaal aantal bezoekers 4311

Voorgaande reizen:

31 Augustus 2014 - 31 Januari 2015

London babyyy

01 September 2013 - 31 December 2013

Studeren in Frankrijk

Landen bezocht: